torsdag den 17. juli 2014

Spelt kammerjunkere


Koldskål hører vel nærmest sommeren til..?

Da jeg var mindre var det ikke min favoritret, men med årene er jeg blevet mere og mere forfalden til det. Specielt hvis det er frisklavet.
Så er det faktisk rimelig forfriskende på en varm sommerdag, hvor min appetit har det med at forsvinde lidt.
Friske økojordbær on the side kan også klart anbefales!

Hvis jeg har tid til det, bager jeg gerne mine kammerjunkere selv. Så ved jeg præcis hvad der er i og så kan jeg lave dem af speltmel, som min mave er allermest glad for, når nu der skal være mel involveret :o)

Det er faktisk ikke fordi det tager særlig lang tid at bage kammerjunkere - specielt ikke hvis der er små hænder der hjælper med at trille og trykke.
Opskriften giver ca. 50 kammerjunkere. Lyder måske ikke af så mange, men de smanger også allerbedst friskbagte :o)

Du skal bruge
100 gr. sigtet speltmel
25 gr. fuldkornsspeltmel
1 tsk. bagepulver
45 gr. rørsukker
45 gr. smør
1 tsk. vanillepulver
1 æg
Lidt revet citronskal (fra en økocitron - kan undlades, men det giver et lækkert friskt pift)

Sådan gør du
Tænd ovnen på 165 grader varmluft.
Bland mel, sukker, vanillepulver, citron og bagepulver godt. Skær smørret i små stykker og smuldr det i dejen til det hele er godt fordelt og konsistensen minder om revet ost. Tilsæt ægget og saml dejen hurtigt. Hvis dejen er lidt for våd kan du tilsætte en lille smule mere mel.
Del dejklumpen i 2 stykker. Rul hver klump ud til en lang pølse og skær af i passende stykker, rul til kugler, læg dem på en bageplade med bagepapir og tryk dem lidt flade.
Sæt pladen i ovnen og bag kammerjunkerne ca. 20 minutter til de er begyndt at blive lidt sprøde udenpå. Hold øje med at de ikke bliver brændt ovenpå, så skal temperaturen sænkes lidt.
Lad dem afkøle på en rist

Lige her kan du se opskriften på hjemmelavet koldskål

Velbekomme og god sommer!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...