tirsdag den 28. maj 2013

Koldskål med toppings

Sommertid = koldskåltid

Nogle kan spise koldskål som et hovedmåltid, herhjemme er det som regel dessert eller formiddags/eftermiddagshyggemad

Der findes vel nok en del opskrifter på koldskål rundt omkring...
Nogle sværger til supermarkedets, andre følger en opskrift de har haft i familien i mange år.

Jeg kan godt lide selv at lave det, så kan jeg få det præcis så tykt eller tyndt som jeg gerne vil have det, give det lige den smag jeg synes om og sørge for at det ikke bliver proppet til med sukker..
Som regel bliver det til jordbærkoldskål herhjemme, med et strejf af citron

Det er ret enkelt at gå til, hvis man ønsker "klassisk" koldskål skal man ikke tilsætte jordbærsmag, men blot lade citronen være smagsgiveren

Her kommer en opskrift på jordbær/rabarber koldskål som får de varmeste anbefalinger med herfra:

Du skal bruge: 
2 æggeblommer (pasteuriserede)
2 spsk sukker
1 tsk vanillepulver eller kornene fra 1/2 vanillestang
1 l kærnemælk
1/2 l tykmælk
6 spsk hjemmelavet bærkompot (f.eks. af jordbær)
Saft og skal fra 1/2 (øko) citron

Sådan gør du: 
Pisk sukker og æggeblommer til æggesnaps. Rør vanillepulveret i. Tilsæt kærnemælk og tykmælk og rør det godt sammen. Rør dernæst bærkompot og citron i og bland det hele godt sammen og nyd at det nu tager farve og bliver lyserødt :o)
Servér med det samme eller sæt på køl

Da vi fik koldskål forleden gik vi all in og fik en del forskellige toppings til - mindre kan også gøre det og for det meste er der også højst et par stykker ad gangen at vælge imellem herhjemme :o)

Forslag til toppings kunne være:
Kammerjunker
(Jord) Bær
Bananer
Kiwi
Havregryn
Rålakridspulver
Smørristet, sprødt hjemmelavet müsli med nødder
Æggeskum (æggehvider pisket med en smule sukker, mine drenge synes det er temmelig sjovt)
Bananer
Havrefras / corn flakes / bran flakes / speltflakes



3 kommentarer:

  1. Ej nu sidder jeg igen her og bliver lækkersulten... Jeg synes også det er lækkert at putte et klat flødeskum på :) Men jeg kender mange der synes det er lidt klamt. Men det smaget altså godt. Ligesom flødeskum på brunsviger

    SvarSlet
  2. Jeg har lige købt to liter koldskål i Føtex.. Næste gang laver jeg det altså selv. Det er lidt sjovt, for jeg bager ellers altid selv, men lige koldskål har jeg aldrig lavet. Det vil jeg gøre fremover, tak for inspiration og lækker opskrift og billeder :)

    SvarSlet
  3. Ja det er sjovt med det koldskål, her laver jeg den også altid selv efter opskrift fra min afdøde far (det var altid ham der lavede mad)Vi kan sagtens spise det til aftensmad med masser af kammerjunkere ;0)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...