søndag den 28. april 2013

Stikkelsbærcrumble med æblebid

Mine forældre har en stikkelsbærbusk i haven som giver en god portion bær hvert år. Vi når som regel ikke at bruge alle mens de er friske, og derfor bliver der også en god portion vi kan fryse ned til dårlige tider :o)

I går var drengene og jeg på besøg hos mine forældre mens Anders var af sted på vagt og en improviseret dessert til aftenens menu så dagens lys; stikkelsbærcrumble med æblebid. Ret så lækker og smager SÅ skønt af sommer og sol. Jeg elsker fusionen mellem surt og sødt!

Jeg noterede mig forholdene undervejs, så her kommer opskriften hvis du også er så heldig at have adgang til stikkelsbær - friske eller frosne :o)

Det skal du bruge:
500 gr. stikkelsbær
1 stort æble eller 2 små (gerne en sød sort)
1/2 dl. vand
150 gr. sukker
vanillesukker eller pulver

Evt. lidt extra sukker hvis stikkelbærrene er meget sure

80 gr. sukker
80 gr. hvedemel
80 gr. smør
40 gr. havregryn
Evt. grofthakkede mandler

Sådan gør du: 
Kog stikkelsbær og æble i tern med sukker, vand og vanillesukker/pulver ca. 15. minutter til det tykner
Si sukkervæsken fra så du har bærkompot og æbletern for sig

Smør en form med en lille smule smør og hæld frugten heri.

Smuldr dejen/crumblen sammen mellem hænderne og fordel den udover frugten i faddet
Hvis stikkelsbærrene er sure kan du drysse lidt extra sukker over inden du putter fadet i ovnen

Bag ved 170 grader varmluft i ca. 40 minutter til den er lækker gylden ovenpå

Servér lun med creme fraiche, flødeskum, skyr eller vanilleis

Du kan også lave en crumble med marcipan ligesom denne - det er altså også et hit :o)
Og egentlig dur de fleste frugter til en crumble, det afhænger udelukkende af smag og behag

Mums :o)

4 kommentarer:

  1. Tak for opskriften.

    Jeg har også stikkelsbær liggende i fryseren, som jeg ikke vidste, hvad jeg skulle bruge til. Det bliver så denne opskrift :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mmm jeg håber du synes om det. Ville ønske jeg stadig havde en kæmpe portion i fryseren. Godt det snart er bærsæson igen :o)

      Slet
  2. Åh, hvor lækkert - elsker bare crumble!

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det gør jeg også - i alle variationer :o)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...