tirsdag den 12. marts 2013

Burgerboller - med en smule grovhed


Okay indrømmet - burger er ikke det sundeste at servere og slet ikke i månederne efter jul hvor alle er på kur og spiser palæo og ingen sukker. Men det må da være sundere at servere en hjemmelavet end en fra den lokale grillbar ihvertfald :o)
Og når nu det ER mine drenges favoritspise og når nu jeg gerne VIL forkæle dem, så må der altså gerne komme burger på bordet herhjemme indimellem :o)

Min største udfordring mht. hjemmelavet burger har altid været bollerne..
Så bliver de for flade, for små, for hårde, for bløde, for tørre osv. osv.

Men denne gang lykkedes det! Manden sagde allerede efter 2 bidder, at det var nogle lækre boller. Så de er ihvertfald på genvalg fremover når den står på hjemmelavet burger :o)

Jeg fandt en opskrift i Meyers Bageri kogebogen, men bollerne bestod udelukkende af hvedemel og det synes var jeg nødt til at forsøge at lave lidt om på.. Så jeg forsøgte mig med at udskifte noget af hvedemelet med fuldkorns og det lykkedes helt fint.
Bollerne blev store, luftige, mættende, lækre, bløde og svampede :o)

Om du skulle få lyst til at gøre mig kunsten efter kommer her opskriften på burgerboller med en smule grovhed:

Du skal bruge
5 dl lunkent vand
25 gr gær
250 gr ølandshvedemel (kan udskiftes med fuldkornshvedemel)
200 gr fuldkornshvedemel
400-450 gr hvedemel
75 gr sukker
15 gr havsalt
75 gr blødt smør

Sådan gør du
Hæld det lunkne vand i en skål og opløs gæren heri. Tilsæt sukker og salt og herefter mel og ælt det godt sammen. (Jeg lader min Kitchen Aid klare opgaven, men et sæt hænder kan også gøre det)
Ælt herefter det bløde smør i dejen og ælt den smidig i 6-8 minutter.
Lad dejen hæve, tildækket og lunt, i ca. 1 time

Vend dejen ud på et melet bord og del den i to. Rul hver del ud til en pølse og skær hver i 7 stykker. Form dem til boller og læg 7 på hver bageplade.
Dyp evt. bollerne i sesamfrø, hvis du er til det
Lad bollerne efterhæve ca. 30 minutter

Tryk en bageplade ned ovenpå bollerne så de får den størrelse du ønsker og lad dem derefter hæve yderligere 1 time

Bag dem i ovnen ved 220 grader i ca. 12-14 minutter og lad dem afkøle på en rist


De smager super lækkert når de er friskbagte, men da vi ikke kan spise 14 boller på én gang fryser jeg halvdelen ned til en anden god gang, hvor trangen til burger melder sig. Så er det også mere overskueligt, at man ikke skal have gang i bageriet hver gang.


13 kommentarer:

  1. Pernille din kokkeGUD! Jeg vil også lave sådan noget! Totalt overskuds-agtigt.

    Det ser SÅ lækkert ud, jeg må prøve en dag. (samme dag som jeg forsøger mig med pulled pork & macarons!!)

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha tak Julie :o)
      Jeg vil glæde mig til at se dine macarons, det har jeg ikke kastet mig ud i - endnu.. (selvom jeg har en hel kogebog kun med den slags..)

      Slet
  2. Svar
    1. Thanks Susi - they are already a favorite here :o)

      Slet
  3. Det er nemlig en super opskrift - har også tænkt på, at tilføje grovhed. Dejligt du lige har prøvet det af!

    SvarSlet
  4. Super fin blog, og meget inspirerende... :-)
    Jeg kan kun give dig ret, når nu man vil lave en god burger, så er bollen altid udfordringen.
    Så næste gang vil jeg da helt sikkert prøve den her.
    De ser i hvert fald super lækre ud.
    Karina

    SvarSlet
  5. Ja de ser gode ude, rigtigt at tit er de for tørre, for kompakte, for flade osv osv .. men tror også denne opskrift skal bruges næste gang.

    SvarSlet
  6. God blog.. Elsker at lave mad, når tiden er til det, med to små børn:) Jeg følger dig lidt:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for de søde ord Pernille. Du er velkommen :o)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...