onsdag den 6. februar 2013

Rødbedeboller - en opskrift på nemme, grove, lækre boller

Jeg er ikke ene om at synes det er lækkert med rødbede i bollerne.
På IG florerer flere billeder af lignende, lyserøde boller og jeg har blandt andet også set dem omtalt her hos Bare Wunderbar for nylig.

Jeg er blevet spurgt om jeg vil dele min opskrift og det vil jeg selvfølgelig gerne - jeg skulle bare liiige have nedfældet opskriften, for de fleste af alle de boller der ryger igennem maskinen herhjemme er lavet på slump ud fra hvad der nu måtte være på lager af meltyper :o)

Jeg har forsøgt så godt jeg kunne at skrible noget ned. Det er ret så lige til at gå til og hvis du ikke lige har nedenstående meltyper på lager fungerer det fint at skifte lidt ud.
Jeg kan både finde på at bruge grahamsmel, fuldkornshvedemel, groft speltmel, ølandshvedemel, speltmel osv.

Ca. 12 stk

Du skal bruge:
25 gr gær
5 dl vand
Et drys salt
1 rødbede (eller to små)
50 gr grahamsmel
200 gr rugmel
150 fuldkornshvedemel
150 hvedemel
+ det løse. Det er altid svært at angive præcis mængde mel, men dejen skal være lidt klistret og ikke nær så fast som en æltet dej du f.eks. skal bruge til at rulle ud.

Sådan gør du:
Opløs gæren i vand. (Hvis du gerne vil spare lidt hævetid kan du lune vandet så det er håndvarmt)
Put salt og revet rødbede i.
Rør derefter mel i lidt ad gangen og rør det helt ensartet.

Lad dejen hæve - gerne en time eller to, så den kommer godt op ad kanterne på skålen. (Du behøver ikke vente så længe hvis du har lunet vandet)

Brug to skeer til at sætte boller på en bageplade med bagepapir.

Sæt bollerne ind i en 220 grader varm ovn (jeg bruger varmluft) og bag dem i ca. 12-15 min. til de lyder hule når du banker under bunden

Lad dem afkøle en smule før du flækker dem..

Som jeg tidligere har nævnt går de herhjemme under betegnelsen Spidermanboller (Ja, jeg er den eneste med prinsessefantasier her i husstanden, men mon ikke de også kunne gå under temaet "Prinsesse" eller passe helt godt til en monsterfest :o))

14 kommentarer:

  1. Tak for en lækker opskrift. Dejligt du deler ud. Jeg kal klart prøve den sammen med børnee på mit job :)

    -smil fra Lisa

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din besked Lisa - jeg vil meget gerne dele. Håber de falder i god jord hos børnene :o)

      Slet
  2. Tak for opskriften - den må prøves :-)
    Den fine tallerken med ansigtet - hvor er den fra?
    Mvh Stine

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var så lidt :o)
      Tallerkenen er fra Donna Wilson - jeg er også selv helt pjattet med den :o)

      Slet
  3. Med to drenge (en stor og en lille :)) i huset fryder det mig lidt at lave lyserød mad :) Langt det meste af mit bagværk foregår også på slump (med varieret succes), men min opskrift er lidt hen ad din...

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er lidt sjovt at servere lyserød mad - og man kan jo skyde skylden på rødbederne, de farver jo vanvittigt meget :o) Men det blev nu ikke til det oplagte; prinsesseboller, herhjemme, men spidermanboller i stedet så de kan hurtigt få det vendt til noget maskulint :o)

      Slet
  4. Sikke fine og tøsede de er - og sikkert megalækre!

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja jeg er jo ret meget i undertal (3 mod 1 :o)) på tøserierne, så jeg må få lidt opbakning igennem madlavningen :o)

      Slet
  5. Jeg har lige afprøvet opskriften her i ferien, og bollerne er bare super lækre.

    Så tak :-) De skal helt sikker bages igen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at høre - og tusind tak fordi du tog dig tid til at skrive feedback, det er jeg meget glad for
      God weekend

      Slet
  6. De bedste boller jeg har bagt i meget lang tid. Tak :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ej hvor dejligt at høre. Tusind tak fordi du tog dig tid til at give lidt feedback! Rigtig god weekend

      Slet
  7. Fandt din opskrift på disse boller. Skal prøves af idag. Skifter dog vand ud med valle, da jeg dræner yogurth til frisk-ost, der også skal laves idag med bla friskplukket ramsløg. Er sikker på boller og ost vil klæ hinanden. Tak fordi du deler

    SvarSlet
  8. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...