fredag den 2. november 2012

Æblecrumble - en af efterårets vidunderretter

Jeg ELSKER simpelthen de danske æbler og jeg forsøger virkelig at få det bedste ud af æblesæsonen, så herhjemme dukker æblerne jævnligt op rundt omkring i madlavningen i efterårsmånederne :o)

Forleden kom der en æblecrumble på bordet - den var hurtigt væk igen..

Jeg har før delt min opskrift på rabarbercrumble - og den opskrift fungerer sådan set også helt fint til æbler..

Forleden ændrede jeg dog lidt i opskriften og nu får I den her, måske du kan bruge en opskrift på en nem og lækker dessert eller kage til eftermiddagshyggen?

Du skal bruge:
5-8 æbler alt efter størrelse og hvor meget æblebid du gerne vil have i crumblen
70 gr. mel (halvdelen må gerne være fuldkorn)
50 gr. sukker
40 gr. havregryn (kan også være rugflager eller lignende)
100 gr. smør
80 gr. mandler (kan udelades hvis man ikke er til nødder)
Kokos (kan også udelades hvis man ikke er kokos-crazy)
1 tsk. Vanillepulver

Evt. kanel drysset over æblerne inden "dejen" kommer ovenpå
Sådan gør du:
Skyl æblerne og fjern kernehusene
Skær æblerne i både og læg dem i et smurt, ildfast fad/tærteform (drys evt. lidt kanel udover æblerne her, hvis du synes om æble/kanel smag :o))
Bland de øvrige ingredienser sammen i en skål, sørg for at smuldr det godt sammen
Fordel "dejen" over æblerne og sæt fadet i ovnen i ca. 30-40. min ved 175 grader varmluft

Crumblen er færdig når den er fint gylden på toppen

Server gerne med skyr, creme fraiche, flødeskum eller vanilleis

Mums :o)

6 kommentarer:

  1. Prøv at drysse lidt rålakrids fra Bülow over æblerne inden dejen kommer på - smager fantastisk sammen med den søde kanel :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for tip - det skal jeg da helt klart prøve næste gang :o)

      Slet
  2. tak for opskrift, det tror jeg skal laves i aften :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var så lidt Marie - bare glad for at kunne dele :o)

      Slet
  3. Mums!
    Jeg elsker også apple crumble helt vanvittigt meget. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er virkelig en skøn og meget nem lækkerbisken :o)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...